banner-neskutecne

Wittgensteinové

Rodina Wittgensteinů není zajímavá jen pro historiky zabývající se hospodářskými dějinami Střední Evropy na přelomu 19. a 20. století, ale též pro dějiny filozofie a pro historiky umění všech oborů. Nejmladší syn budovatele průmyslu v Kladně Karla Wittgensteina a jeho ženy Poldi se jmenoval Ludwig a je patrně nejvlivnějším filozofem 20. století. Rodina horentními sumami podporovala vídeňské spisovatele, hudebníky, výtvarníky a architekty. Architekt Hoffmann se pak podílel i na stavbách v Kladně. Okruh lidí, financovaný z peněz vydělaných na Kladně, je vskutku impozantní: skladatelé J. Brahms, G. Mahler nebo A. Schönberg. V rodinném domě visel první obraz Clauda Moneta v Rakousku-Uhersku, byla zde umístněna i první socha A. Rodina v monarchii. Karl byl největším mecenášem vídeňské secese, portrét dcery Margarety od Gustava Klimta je dodnes jednou z ozdob mnichovské pinakotéky. Z generace expresionistů podporovali O. Kokoschku a E. Schieleho. Ze spisovatelů se věc týká K. Krause, R. M. Rilkeho nebo G. Trakla. A z architektů to není nikdo menší než J. Hoffmann nebo A. Loos. Podporovali i vědu – např. Sigmund Freud v roce 1938 (40 let poté, co ho Karl začal finančně podporovat) unikl z hitlerovské Vídně před norimberskými zákony jen díky zásahu rodiny Wittgensteinovy a dožil v londýnském exilu právě u Margarety.

margareteSpojitost s Kladnem je na více biografických a ekonomických rovinách. Každopádně bylo to právě Kladno, které se stalo nejúspěšnějším životním obchodem Karla Wittgensteina a katapultovalo ho z pozice úspěšného regionálního podnikatele do evropské kapitalistické extraligy. Posléze díky tomuto úspěchu společně se svými přáteli monopolně ovládl celý hutnický průmysl v Rakousku-Uhersku a získal astronomické bohatství. A právě díky těmto prakticky neomezeným finančním zdrojům mohl štědře podporovat umělce tak rozmanitých uměleckých směrů, společenského postavení i dobového uměleckého významu. Jedna z nezodpovězených otázek tedy zní, podle jakých kritérií se řídil výběr, na základě něhož rodina vydávala tisíce a statisíce ve zlatě na umělce, které v dané době nespojovaly žádné estetické ani sociální příbuznosti. Když se však podíváme na to, co se dělo ve Vídni kolem roku 1900 na poli umění zajímavého, z dnešního pohledu, na výplatní pásce od Wittgensteina nechybí z hvězdného uměleckého týmu prakticky nikdo.

Divadelní projekt Wittgensteinové na Kladně

Příběh rodiny selfmademana, který se bez dokončené maturity stane z pomocného kresliče a bývalého pouličního muzikanta majitelem největšího průmyslového konglomerátu firem v Rakousku-Uhersku. Příběh člověka, jehož tři synové spáchají sebevraždu.

Děj: Z vyprávěcí perspektivy dvou hutníků u pece Poldi je vyprávěn příběh rodiny Wittgensteinů. Matka Poldi, po které je huť pojmenovaná a která se objevuje coby logo hutí Poldi na každém výrobku, který hutníci vyrobí, je manželkou jednoho z nejbohatších průmyslníků Rakouska-Uherska. Plodem jejich lásky je nejvýznamnější filozof 20. století Ludwig Wittgenstein. Každý z hutníků zastává názory jednoho z Ludwigových děl – první zastává názory z Traktátu logicko-filozofického, druhý z Filozofických zkoumání, přičemž tyto názory se navzájem vyvracejí. Pomocí jejich dialogů se zpřítomňují výjevy ze života Wittgensteinovy rodiny a je vyprávěn život a dílo Ludwiga (školní docházka se spolužákem Hitlerem, cambridgská studijní léta atd.). Kromě toho je dialog obou hutníků dějinami Kladna 20. století. Tito dva hutníci jsou lidé, kteří se ocitli na místě, kam se vůbec nehodí někdy v době budování reálného komunismu. Jsou jediní, kteří znají, co syn té paní, které je všude kolem víc než rudých hvězd, dělá a k čemu to vedlo.

Druhá dějová linka se odehrává u stolu rodiny Wittgensteinů, kteří řeší, za co utratí peníze vydělané otcem Karlem. Dále řeší sexuální záležitosti členů rodiny. Třetí téma je to, „o čem nelze v rodině hovořit a o čem se musí mlčet“.

jaromir_s_poldi_na_hrudiVe finále bruslí Jaromír Jágr s dresem s logem Poldi na svém srdci. Poldi, která plod své lásky (Ludwiga) nosila pod svým srdcem končí na hrudi gladiátora, který byl ještě sto let poté, co Karl Kladno nadobro opustil, vycvičen za peníze z jeho Poldi.

Projekt je multimediální inscenace na principu laterny magiky. Celou dobu běží na projekčních plátnech filmové projekce z kladenských hutí. Projekce kombinují archivní záběry z hutnického prostředí s hranými scénami.

Strana 3 z 3